خلينا ناخد الأغاني بالترتيب الزمني اللي اتعملت فيه.. مش بترتيبها في الألبوم.. يمكن تلاقوا في السياق الزمني الأصلي لكل أغنية دلالات ورؤى جديدة أو مختلفة عن اللي وصلت لكم وانتوا بتسمعوا الأغنية في السي دي..
الحقيقة إن أول أغنية اشتغلنا عليها كانت أغنية “مع السلامة”.. هي صحيح ترتيبها في الألبوم آخر أغنية بس هي أول حاجة طلعت مننا أنا ومحمود فاروق..
عن الكلمات:
أنا فاكر بعد كام يوم من القعدات المشتركة بيني وبين محمود والرغي اللي مالوش أول من آخر.. وكنا في فبراير ٢٠١٣ تقريباً.. خلصنا رغي وقولت أعمل نفسي شيك وأوصله.. واحنا في السكة قعدنا برضه نرغي وقالي لي إن وهو في الخدمة في الجيش كتب كام حاجة كده..وقعد سمعني شوية أشعار وبتاع.. الصراحة ما سمعتش ولا كلمة من اللي قالهم لأني كنت مخنوق م الزحمة وعمال بقاوم فكرة إني أقتله وأرميه ع الدائري وألف وأرجع.
فجأة رنت ف وداني جملة هو قالها “ومع السلامة السلامة”.. عجبتني جداً فكرة تكرار كلمة “السلامة” مش عارف ليه.. ما اعرفش بقى فيها سحر عجيب كده ولا فيها إيه.. المهم قولت له تعالى نشتغل عليها من بكرة.
تاني يوم قعدنا وكتب أفكار كتير.. وتالت يوم.. ورابع يوم.. قعدنا بتاع شهر وشوية نكتب ونهد اللي اتكتب ونجرب تاني.. الأغنية دي اتكتبت ست مرات تقريباً! كل مرة بأفكار مختلفة عن الغربة..طلّعت عين الواد ياعيني..
أنا عادة مش مقرف أوي كده.. هو أنا غتت ومزعج ومؤذي بس مش للدرجة دي يعني.. مش لدرجة ست مرات كتابة.. بس هي فعلاً الأغنية كانت تحدي كبير.. أولاً لأنها في موضوع أنا غنيته قبل كده ومحمد السيد أبدع فيه بكلماته في أغنية “تذكرتي” اللي بأعتبرها من الأغاني المهمة ليا واللي يمكن الناس شايفاها من أفضل الأغاني اللي غنيتها والحمد لله.. وبالتالي لازم أخلي بالي عشان ما أقعش في فخ المقارنة.. يعني مش عايز أعمل أغنية ألاقيك أول حاجة تعملها إنك تقارن بينها وبين تذكرتي.. بالعكس، المفروض ما تفتكرهاش أصلاً.. بمعنى إن الأغنية تدخلك في حالة جديدة بعيدة عن حالة تذكرتي.. وبالتالي استبعدت إني أوصّل مشاعر الغضب في “مع السلامة” وقولت الأفضل تكون مشاعر حزينة..
وهنا مشكلة تانية.. المشاعر الحزينة دي دوامة وممكن تاخد الواحد لتحت تلاقي الأغنية قلبت سواد سواد.. وهنا حد هيسألني مستنكراً “وهي أغنية مع السلامة كده مش سواد!”.. أقول له أيوة.. بالنسبة للي اتكتب في الخمس مرات..
يعني مثلاً في إحدى المحاولات خلينا المتكلم أب مسافر.. وطبعاً بغض النظر عن إننا وقعنا في خطأ التخصيص الزيادة عن اللزوم (يعني مش لازم أكون أب عشان أحس بالغربة والفراق).. لكن لك أن تتخيل كتبنا ايه.. وتتخيل ليه، خد مثلاً الجزء ده اللي بيوصف الأب لما بينزل أجازة يشوف ولاده..
“بصيت ف عنين ولادي
مش هنسى اللحظة ديا
وأنا شايف حد تاني
بيعرّفهم عليا…”
عشان تعرفوا إني شايل عنكم بلاوي والله 😀
المهم حاولت أبعد عن اللي فات ده كله، لذلك محاولات الكتابة كانت كتير.. لحد ما حسيت إني عايز أغني عن مشهد وداع بسيط جداً ممكن أي واحد فينا يحسه.. سواء مسافر أو مش مسافر.. إحساس الفراق.. أي فراق بينك وبين حد بتحبه أو شيء كنت مخلص له.. أنا الأغنية بتمثل لي مشهد وداعي لأهلي ومراتي (خطيبتي وقتها) وأنا في صالة المطار في ٢٠٠٣.. كان مشهد حزين جداً وقعدت أسح واتشحتف طول السكة في الطيارة وما اعرفتش آكل وكان يوم منيل..
المهم.. بعد ما محمود كتب كل الأغنية ما فضلش في الكلمات غير إني أحاول ما أعديش Threshold الحزن، اللي بأعتقد إني لو عديته أبقى بأعمل وصلة تعذيب نفسي مش أغنية..
الموضوع بيبقى دقيق جداً ولازم تبقى واخد بالك منه طالما هتغني أغنية melo .. في النهاية انت بتعمل عمل فني وكل أملك إنه يوصل للمستمع ويتأثر بيه ويحب يسمعه كتير.. مش كرباج بتجلده بيه.
عن اللحن:
فضّلت آخد مقام الكورد لأنه قريب من قلوبنا كلنا وبسيط، مع هروب Escape صغير جداً لمقام صبا زمزمة.. التوليفة حسيت إنها مناسبة للموضوع وحاولت الأغنية ما يبقاش فيها انفعال زايد عن اللزوم.. لأن اللحظة هي لحظة ضعف وانكسار مش قوة ولا غضب، وفيها تطييب خاطر..
العود مكون رئيسي للأغنية وحسيت إنه أكتر آلة لايقة على الإحساس بالحزن والفردية في الكلمات.. (جملة العود كنت مألفها من فترة وقمت بتوظيفها في الأغنية كجملة رئيسيةHook وكورس Chorus في نفس الوقت)
عن التوزيع:
مصطفى نجم حاول إنه يوصل الإحساس اللي في الأغنية، ويخرج بيها من دائرة الملل أو الحزن الزيادة، وده بإضافة Beat قوي ومتماسك، وحاولنا بالكمانجات إعطاء الأغنية روح شرقية (عربية أقصد).. وأتمنى نكون نجحنا.
الميكس:
عملت الميكس زي ما انتوا سامعين كده.. السيشن حوالي ٨٠ تراك ده غير ال Aux والBuss Mix ..
ودول الPlugins اللي اشتغلت بيها عشان أعمل الEnvironment للأغنية زي Reverb & Delays – steroeo image – etc..لو حد حابب يسأل أسئلة متخصصة أكتر أنا جاهز
أما بالنسبة للPlugins اللي استخدمتها على تراك الMain Vocal فهتلاقوهم في الScreenshot دي
وأخيراً اسمعوا الحتة دي.. الجزء ده من الكمانجات بحبه أوي.. Sendur Guzelel هو اللي كاتب الكمانجات.. واحنا في الاستوديو بنسجلها الراجل كان شوية ويقولي كفاية عياط عينك هتنشف كده.. لو جدعان تقولولي التشيللو Cello ده كان في أي حتة في الأغنية بالظبط؟
كفاية كده النهاردة.. يارب أكون قلت حاجة مفيدة
اغانيك كلها ممتازة يا حمزة .. وبصراحة حلم حياتي أغني معاك
إعجابإعجاب
مبدع والله حمزه .. قصة الاغنية عيشتني اللحظه اكني كنت معاكم 😀 استمرررررررررررررررر عشان مفيش منك 2
إعجابإعجاب
هههههههههه مرمطة 😀 فعلاً شاعات بتكون كاتب حاجة هي كأغنية أوك أو كشعر أوك تمام بس ممكن جزئية صغيرة تحس انك مش مقتنع بيها تروح مشقلب كل حاجة =D الكتاآبة >> انت بتلعب بالكلمات والكلمات بتلعب بيك !
إعجابإعجاب
هههههه دي مرمطة مش أغنية !
بس انا ممكن أسأل حضرتك سؤال ..
يعني حضرتك بتقول ان اول خطوة بتبقى كتابة الكلمات وبعدين بتبدأ تلحن ! بس انا ف حد اعتقادي أن الشعر نفسه أو القصيدة وهي بتتكتب بيكون الكاتب مرتب ابياتها ووازنها بأسلوب ينفع يتلحن أو لا ! يعني مش أي كلمات تنفع تتلحن حتى لوهي خفيفة وبتتقرأ على الرتم السريع ..
هل ده يعتبر صح ولا الملحن الي بيكون دارس موسيقى اصلا بيعرف يتعامل مع الكلمات بشتى الطرق ؟!
إعجابإعجاب
فعلا والله بدعيلك من قلبى بجد انت مثال للفن الراقى الهادف والله بجد بجد انا مش بحب اسمع اغانى بحس انى باخد عليها ذنوب لكن مع اغانيك بحس بحاجه تانى خالص لانها فعلا اغانى هادفه وبتعالج قضايا معينه …..بحبك فى الله يا شيخ #حمزة 🙂
إعجابإعجاب
cello في الكوبليه التاني .. (“دنيا بتجمعنا مرة وتفرق بينا 100”)
بصراحة انا متابع المدونة دي في معلومات بتتقال وكمان تفاصيل الحياة تقريبا و الألبوم ده بيتنفذ حاجه رائعة .. بالتوفيق 🙂
إعجابإعجاب
فين بقية تحليل الالبوم يا حمزة..مستنى
إعجابإعجاب
يا حمزة فين تحليل بقيت اغاني الالبوم………انا باستفاد جدا من اللي بتكتبوا
إعجابإعجاب
انت بتتكلم عن الأغنيه كأنك بتتكلم عن نتيجة إمتحان علي أد مهتقعد تدح وتسهر وتحفظ وت>اكر علي أد مهتعرف نتيجه عملك فالأخر وبعدين فيه حاجه كمان انت بتتكلم فأغانيك عن الواقع اللي احنا عايشينه الواقع ده اللي هو حياتنا اليوميه مش مجرد مشاعر ممكن نحسها فلحظات معينه فبالتالي عشان تحس انك أخدت مشهد من حياتك وعملته علي هيئة أغنيه ده فحد زاته عناء كبير جدا
ربنا يوفقك يا حمزه
إعجابإعجاب
حمزه نمره : انت فنان محترم اوعى فى يوم تحرمنا منك وتقولنا مع السلامه السلامه
إعجابإعجاب
بالتوفيق ………. وياريت نعمل ماتش كورة مع بعض 😀
إعجابإعجاب
الله يقويك كل شغلك روووعه ❤
إعجابإعجاب
انت صوتنا اللي مش نعرف نوصله يا حمزة ❤
إعجابإعجاب
انا بحبك يا نقى
إعجابإعجاب
والله انك لتجمع بين الرقي والطرافة والجمال والابداع والاحساس والوطنية .. ببساطة كل شيئ جميل .. تحية لك لن أقول من معجب بل من أخ جزائري يتمنى أن تشرفنا مرة أخرى بحفل وزيارة تشفي به شوقنا لك :))
إعجابإعجاب
الCello ده كان في مقطع “سكة يا عالم اخرها ومفيش قدامنا غيرها وسنين سايبلنا دايما في قلبنا علامة وتعبت يا دنيا فيكي من همي دعيت عليكي خدتي حقوقك وحقي سايبه ليوم القيامة ومع السلامة السلامة …”
ربنا يقويك ويجعل اللي انت بتعمله في ميزان حسناتك
انت مثال للفن الراقي
إعجابإعجاب
مع اني مش بفهم اوي في الموسيقي بس حسيت اني عايش معاك و كده و اتخيلت نفسي في كل التفاصيل دي
إعجابإعجاب
كل أغانيك تحفه ربنا يوفقك
إعجابإعجاب
اعتقد الcello ده باظبط في الدقيقة 2:23 من الاغنية
إعجابإعجاب
التشيللو Cello ده كان في أي حتة في الأغنية بالظبط؟
في البداية
والله ياميت خسارة .
إعجابإعجاب
مرحبا كيفك فنانا بتمنى تكون بخير معك محمد السوسي مغني راب و منتج موسيقي من غزة بوزع و بعمل مكس .. .. انا متعطش لتفاصيل اكثر عن الالبوم لانه احنا في غزة ما عنا جامعات و ما عنا اماكن الها خبرة في مجال الموسيقى … و عندي اقتراح تاني .. بتمنى يكون في جلسة نقاش عن التوزيع و الهندسة ببقى شيء رائع و خيالي تحياتي .. من غزة – فلسطين
moh.elsusi@gmail.com
00970597510092
إعجابإعجاب
ياعم مش فاهمه الحاجات دي بيتس وهووك والخ
بس اهم حاجه الاغنيه ممتازه والمزيج فيها رائع
حقيقي ماكنتش عارفه ان البساطه دي وراها كل الحاجات والايقاعات الي انا مش فاهماها دي
بس حقيقي ممتازه
إعجابإعجاب
انا كامهندس صوت وموزع موسيقي بستفاد منك ومن تعليقاتك الموسيقية وبتعرف علي plugins
إعجابإعجاب
ده انت طلع عينيك عشان تطلع الشغل ده .. كنت عارف انك هتعمل حاجة جديدة ومختلفة ومؤمن بفنك المحترم وده اللي مخليني مكمل المشوار
دمت بخير #حمزة_نمرة
إعجابإعجاب
لا والله بتتعبوا أكثر ما كنت أتصور !!
الواحد مننا يكتب شويه كلام ويرميه فى الدرج كدة كدة محدش هيعبروا اصلا ! 😂
لكن الفنان بيكون قدوة لأجيال وأنت وفريقك وشركة ويكنينج على وجه الخصوص ليكم رساله وهدف وبجد فنانين
استمرووووا 👌✌👍👍👍👍
إعجابإعجاب
صراحه اغنيه عنب تمام يعني 😀
إعجابإعجاب
ال Cello من الثانية 8 لحد الثانية 13.. مش ده الكمان الضخم اللي من كتر ما هو ضخم بيحطوه علي الأرض مش علي كتافهم؟
إعجابإعجاب
güzel
إعجابإعجاب